10 dingen die ik niet in de winkel koop

 

Foto Tara Clark via Pexels.com

Ongeveer 8 jaar geleden zag ik, al zeg ik het zelf, het licht en begon ik met besparen, sparen en ontspullen. Het heeft mij en mijn gezin zoveel goeds gebracht. Zo konden we flink sparen, een huis kopen mét een tuin, heb ik een leeg en opgeruimd huis én heb ik verschillende nieuwe gewoontes aangeleerd. Ik heb heel veel blogs gelezen en youtube filmpjes bekeken met als onderwep... dit koop ik niet (meer). Heel erg interessant maar ik kwam er al snel achter dat het ook heel persoonlijk is. Voor voor de één werkt, werkt voor de ander juist weer niet. 

Ik stel mezelf de vraag: "Wil ik hier nog geld aan uitgeven? Kan ik zonder? Is er een alternatief?". In de loop der jaren heb ik dit steeds verder kunnen ontwikkelen. Je weet pas wat voor jou werkt wanneer je het ook daadwerkelijk probeert. 

Sommige probeersels lopen op een fiasco uit en dat is ook oké. Zo kocht ik ooit wasbare doekjes als alternatief voor billendoekjes. Na een paar maanden was ik het wassen van de vieze doeken zo zat dat ik alsnog een doos met 12 pak billendoekjes kocht. De investering van de wasbare billendoekjes heb ik er jammer genoeg dus niet uit kunnen halen. Gelukkig kon ik ze wel (voor minder) doorverkopen via Markplaats. 

Deze tien dingen zijn voor mij wel een succes gebleken en besparen on bij elkaar een hoop geld!

Wij kopen geen: 

1. Wasmiddel. Zie ook mijn artikel hierover. 

2. Wasverzachter. Natuurazijn werkt prima!

3. Melk en (vanille)yoghurt. In plaats daarvan koop ik verse melk bij de boer om de hoek. Van die melk maak ik zelf eenvoudig yoghurt en vanille yoghurt. De boer rekent € 1,- per liter melk. In de winkel betaal ik voor een liter vanille yoghurt of volle melk al snel €1,70. Ik bespaar daarmee ongeveer  € 2,80 per week (twee liter mek per week en twee liter yoghurt  0,70*4=€ 2,80). 

4. Kant en klare pannenkoekenmix of erger nog kant en klare pannenkoeken. Koop gewoon meel. Melk en eieren moet je bij de kant en klare mix vaak toch nog toevoegen. Het afwegen van de hoeveelheid is een kleine moeite als je een keukenweegschaal hebt. 

5. Jam. Wij zijn dol op bramenjam en plukken aan het einde van de zomer kilo's bramen in de buurt. Leuke activiteit voor de kinderen en praktisch want we eten het hele jaar door bramenjam van zelfgemaakte bramen. Het is ook heerlijk in de yoghurt. 

6. Maandverband of tampons. Ik gebruik al jaren een menstruatiedisc. De kosten (€19,95) heb je er zo uit want hij gaat minimaal 5 jaar mee! 

7. Make-up remover. Ik gebruik een beetje babyolie of kokosolie op oud doekje, werkt prima!

8. Schoonmaakmiddel. We gebruiken wel schoonmaakazijn, backing soda (ook wel zuiveringszout) en heel soms een beetje groene zeep. Voordeel is dat het gootsteenkastje erg leeg is en veel minder gevaarlijk voor de kleinste in huis. 

9. Thee. Ik ben dolblij met mijn muntplantje in mijn bescheiden moestuintje. Ik koop ieder jaar een muntplant en kan daarvan het hele jaar thee drinken. 

10. Pakjes drinken. Want een (school)beker werkt ook prima. 

Reacties