Zelf wasmiddel maken (met recept!)

 

Tara Winstead via Pexels.com


Ik bespaar al heel erg lang heel veel geld door simpelweg geen wasmiddel en wasverzachter te kopen. Ongeveer één keer per half jaar maak ik in twee grote pannen mijn eigen wasmiddel. Kost wel wat tijd maar levert zoveel op dat het zeker de moeite waard is! Ik doe dit meestal in de avond en ben ben er nooit langer dan 20 minuten mee bezig. Omdat ik een groot gezin heb maak ik direct een grote hoeveelheid, namelijk 2 keer 5 liter. Ik deel het recept voor 2,5 liter wasmiddel omdat je wanneer je het net gaat proberen vast niet zit te wachten op 10 liter in één keer ;). 

Het is mij echt een raadsel waarom mensen wasmiddel in de supermarkt kopen. Het is duur, zit vol met chemicaliën, kinderen krijgen snel uitslag van de parfums en je moet steeds sjouwen met zwarte flessen. De ingrediënten haal je eenvoudig in de supermarkt en wegen een stuk minder dan de flessen of pakken wasmiddel. 

Ik maak één variant voor de gekleurde was en voeg een schepje soda bij wanneer ik een witte was draai in het bakje voor de wasmachine. Ik gebruik het wasmiddel ook voor mijn donkere was en heb geen kleurverlies opgemerkt bij mijn zwarte goed. Als je wasmiddel voor witte was wilt maken dan kun je tijdens het laten smelten van de zeep alvast soda toevoegen. 

Ik hoor weleens dat het slecht zou zijn voor je wasmachine of dat je er wasluis (?!) van kunt krijgen maar heb dat zelf nooit ervaren. Ik denk dat dat komt doordat ik regelmatig een 90 graden handdoekenwasje draai en omdat ik natuurazijn gebruik in plaats van wasverzachter. 

Ingrediënten 2,5 liter wasmiddel: 

40 gram zeep (bijvoorbeeld Sunlightzeep of Marseillezeep)

8 druppels etherische olie (dit is optioneel en alleen voor de geur)

2,5 liter water

(40 gram soda voor wasmiddel witte was)

Benodigdheden:

Een rasp om zeep te raspen

Grote pan

Pollepel

Grade

Trechter om het wasmiddel in de flessen te krijgen zonder te knoeien

Oude wasmiddel verpakking of mooie glazen flessen om je wasmiddel in te doen. 

Ga zo te werk: 

Stap 1. Rasp de zeep tot je alleen maar schaafsels hebt. 

Stap 2. Doe ze in een grote pan en giet er 2,5 liter kokend water bij. 

Stap 3. Roer goed door (gas niet te hoog zetten) tot de zeep in het water is opgelost. 

Stap 4. Zet vuur uit en laat afkoelen, je kunt nu de olie toevoegen voor een lekkere geur. Voeg voor witte wasmiddel nu de soda toe en roer weer door. 

Stap 5 Laat het wasmiddel een aantal uur (of een nachtje) staan om af te koelen.

Stap 6 Het wasmiddel is nu erg stijf. Klop het met een garde of staafmixer om het weer vloeibaar te maken. 

Stap 7. Giet met behulp van de trechter het wasmiddel in de glazen flessen of oude wasmiddelverpakking. 

Stap 8. Je kunt het middel nu gebruiken om mee te wassen. Voeg voor de witte was een schepje soda toe. 

Het is echt goedkoop!

Ik betaalde voor 300 gram sunlightzeep € 1,29 en ongeveer € 1,- voor een kilo soda. Ik laat de etherische olie druppels in mijn berekening achterwege omdat ik deze meestal niet gebruik. 

Met deze ingrediënten kan ik zeker 7 keer 2,5 liter wasmiddel maken. Dus voor € 2,29 kan ik 17,5 liter wasmiddel maken. 

De goedkoopste wasmiddel van de action kost op dit moment € 2,39 per liter en dus € 41,82 voor 17,5 liter. Ik bespaar hiermee dus al snel meer dan € 39,53 op 7 keer 2,5 liter. 

Omdat ik bijna dagelijks was is dit echt een flinke besparing en scheelt dit enorm op mijn boodschappenbudget en is dit één van de dingen die ik waarschijnlijk altijd wel zal blijven doen. 


Reacties

  1. Zelf wasmiddel maken vind ik altijd weer een leuke en laagdrempelige manier om duurzamer te leven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad laagdrempelig. Ik ben erg blij dat het inmiddels een gewoonte is geworden en dat het me geen moeite (meer) kost om het te blijven doen. Dat is altijd een dingetje met nieuwe probeersels op weg naar besparen/duurzamer leven.

      Verwijderen

Een reactie posten