Het is bramentijd!

 

Foto door Nati via pexels.com

Ik ben dol op bramen! Ze smaken heerlijk, je kunt er goed jam van maken én ze zijn gratis! 

Ze groeien nu overal. Met een half uurtje plukken heb je zo een klein (kinder) emmertje vol. Ik ga nu iedere paar dagen met een van de kinderen om een emmertje te vullen. 

We plukken alleen de bramen die vanaf kniehoogte en hoger te plukken zijn. In verband met eventuele plasjes van dieren. De geplukte bramen zetten we thuis een tijdje in koud water met zout. De beestjes houden daar niet van en drijven dan naar boven. Na een uur spoelen we de bramen om en laten deze in een vergiet uitlekken. Na het uitleggen zijn ze klaar. 

Wil je ze bewaren om los op te eten? Dan kun je ze het beste op een oude theedoek (of keukenrol) individueel laten uitlekken en daarna in de koelkast zetten. 

Wanneer je zo vooral voor jam gaat bewaren, kun je ze in vriezer zakjes of bakjes invriezen tot je er jam van gaat maken. 

Binnenkort ga ik weer jam maken en zal ik daarover een artikel schrijven met het recept om bramenjam te maken zónder pitjes!


Reacties

  1. Gezellig, bramentijd. Ik vind het ook altijd zo leuk dat je uit de natuur kunt snoepen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten